Sunday 3 March 2019

77.Sila adalah landasan KeBodhian tertinggi tiada taranya


Petikan Ceramah Master Chin Kung
Judul : Sila adalah landasan KeBodhian tertinggi tiada taranya

Avatamsaka Sutra menyebutkan bahwa “Sila adalah landasan KeBodhian tertinggi tiada taranya”, jangan sampai mengabaikan pengamalan sila, KeBodhian tertinggi tiada taranya adalah pencapaian KeBuddhaan, dasar dari pencapaian KeBuddhaan terletak pada sila.

“Hendaknya mengamalkan kesucian sila dengan sempurna”, umpamanya Lima Sila yakni tidak membunuh, tidak mencuri, tidak berzinah, tidak berbohong, tidak minum arak, kelima butir sila ini semuanya dapat ditaati dengan sangat suci, inilah yang disebut dengan mengamalkan kesucian sila dengan sempurna.

Apabila ada sebutir atau dua butir yang tidak dilaksanakan dengan sempurna, walaupun suci, tetapi tidak sempurna.

“Apabila dapat mengamalkan kesucian sila dengan sempurna, semua Tathagata akan memberi pujian”, seluruh Tathagata di sepuluh penjuru dari tiga masa, akan memberi pujian pada dirimu, para setan dan malaikat juga akan menghormati dirimu!

“Maka itu dihormati oleh semua setan dan malaikat”, selain menghormati juga akan melindungimu.

Di dalam Jie Jing (Sutra Sila) disebutkan bahwa apabila anda mengambil Visudhi Trisarana, maka ada 36 Dewa Pelindung Dharma, siang malam melindungi dirimu; jika anda mengambil Lima Sila, setiap butir silanya ada 5 Dewa Pelindung Sila yang siang malam melindungi dirimu (jadi kalau mengamalkan 5 butir berarti mendapat perlindungan dari 25 Dewa Pelindung sila).

Apabila anda adalah seorang siswa Buddha yang tulen, maka dimanapun anda berada, senantiasa sejahtera. Dari sini dapat diketahui bahwa apabila terhadap seorang praktisi sejati, anda tidak santun padanya, berniat buruk padanya, maka para setan dan malaikat pasti takkan mengampuni dirimu.

Dipetik dari : Ceramah Master Chin Kung
Judul : Sutra Pertanyaan Ananda Tentang Balasan Baik dan Buruk dari Belajar Buddha Dharma
Serial : 07
Tahun : 1982
Kode Artikel : 15-006-0007


淨空老法師開示節錄 :
戒是無上菩提本

《華嚴經》裡面講,「戒是無上菩提本」,千萬不可以疏忽,無上菩提是成佛,成佛的根本在戒律。「應當具足持淨戒」,具足是每一條都守,譬如五戒,不殺生、不偷盜、不邪淫、不妄語、不飲酒,五條統統都守得很清淨,這叫具足持淨戒;要是缺了一條、兩條,雖然清淨但是不具足。「若能具足持淨戒,一切如來所讚歎」,十方三世一切如來對你都讚歎,鬼神哪裡能夠不敬重!「是故得一切鬼神敬護也」,敬是敬重你,護是保護你。戒經裡面講,你受三皈就有三十六位護法神日夜保護你;你受五戒,每一條戒有五位護戒神日夜保護你,你要是真正佛弟子,所在之處無不吉祥。由此可知,對他要是不尊重,要是以惡意對他,這些鬼神是決定不會原諒你的。

文摘恭錄 阿難問事佛吉凶經  (第七集)  1982  台灣景美華藏圖書館  檔名:15-006-0007